BHP 32
KURJAKOVIĆ, Nusret
Vakuf Sviračke džamije u Gradačcu / Nusret Kujraković. - Graf. prikazi. - Dostupno i na: https://anali-ghb.com/index.php/aghb/article/view/370/721. -
Bibliografija i bilješke uz tekst. - Sažetak ; Summary.
U: Anali Gazi Husrev-begove biblioteke. - ISSN 0350-1418. - Knj. 37 (2016), str. 219-230.
061.27(497.6 Gradačac)"19"
Fokus ovog rada je na vakufu Sviračke džamije do polovine 20. stoljeća. Tretirani vakuf nastao je izgradnjom džamije u Svircu između
1801. i 1810. godine. Među najpoznatije vakife spadaju Osman-kapetan i muftija Ahmed-ef. Mulaibrahimović- Svirac. Prema popisu iz 1933.
godine u posjedu ovog vakufa bilo je 45.259 m2 zemljišta, džamija, mekteb, nekoliko kuća i dva dućana. U austrougarskog periodu
Gruntovničkim zakonom od ovog vakufa oduzeto je u korist bivših zakupaca 125.754 m2 zemljišta. Iz prihoda vakufa podmirivane su potrebe
održavanja vakufskih nekretnina i plaćanja vjerskih službenika.
The focus of this paper is on the wakf of Svirac Mosque through mid- 20th century. The wakf had been established along with the
construction of the mosque in Svirac between 1801 and 1819. Osman-captain and mufti Ahmed-effendi Mulaibrahimović-Svirac are among its most
prominent founders. According to the census of 1933, the wakf owned 45,259 square meters of land, mosque, maktab, several houses, and two
shops. During the Austro-Hungarian period, a land law was adopted according to which the wakf was deprived of 125,754 square meters of land
in favor of ex renters. The wakf income was used to cover the expenses of real estate maintenance and for salaries to clerics.
COBISS.BH-ID
25041158
BHP 33
PEJANOVIĆ, Mirko
Transnacionalne socijalizacije, politike i institucije Evropske unije = Transnational socialization,
politics and institutions in EU / Mirko Pejanović. - Dostupno i na:
http://pregled.unsa.ba/new/images/stories/arhiva/2016/Pregled-2-2016.pdf. - Sažetak ; Summary.
U: Pregled. - ISSN 0032-7271. - God. 57, br. 2 (maj-august 2016), str. 221-232.
061.1 EU (049.3)
Tekst je prikaz knjige prof. dr. Mila Lasića Transnacionalne socijalizacije, politike i institucije Evropske unije (HKD "Napredak" i
Panevropska unija, 2016).
The text is a review of a book Transnational Socialization, Politics and Institutions in EU by Prof. Dr. Mile Lasić (HKD Napredak and
Panevropska unija, 2015).
COBISS.BH-ID
25475334
BHP 34
POZDRAVNI govori franjevačkih provincijala : Osnivačka skupština Udruženja 25. siječnja 1950. u
Sarajevu. - Dostupno i na:
https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=526057.
U: Bosna franciscana. - ISSN 1330-7487. - God. 24, br. 45 (2016), str. 229-234.
061.234:272](497.6)"1950/1960"
808.5:272-789.32/.33(497.6)
COBISS.BH-ID
25148166
BHP 35
VEJZAGIĆ, Sabina
Hronika = Chronik : izvještaj o radu Centra za balkanološka ispitivanja u 2016. godini / [Sabina
Vejzagić]. - Dostupno i na:
http://www.anubih.ba/godisnjak/god45/Godisnjak45-13.pdf.
U: Godišnjak. - ISSN 0350-0020. - Knj. 45 (2016), str. 279-280.
061.22.055(497.6)
COBISS.BH-ID
25228038
BHP 37
SOFTIĆ, Aiša
Mirza Hasan Ćeman, Muzeji i grad. Prikrivena muzeologija u globalnoj politici i ekonomiji : Sarajevo,
2015. / Aiša Softić. - Dostupno i na:
http://www.ff-eizdavastvo.ba/Books/SerialPubl/Radovi_Knjiga_XIX_2016.pdf.
U: Radovi. - ISSN 0581-7447. - Knj. 19 (2016), str. 159-162.
069:352(049.3)
COBISS.BH-ID
8805401
BHP 40
MAZRAK, Ema
O uzorima minijaturiste Hrvojevog misala / Ema Mazrak. - Ilustr. - Dostupno i na: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=469246. - Bibliografija i
bilješke uz tekst. - Bibliografija: str. 50.
U: Bosna franciscana. - ISSN 1330-7487. - God. 24, br. 44 (2016), str. 17-50.
091.31"04/14"
75.056/.057(497.15)"04/14"
COBISS.BH-ID
25079046
BHP 42
BURINA, Elmida
Thomas Hobbes i utjecaj njegove filozofije na suverenitet Bosne i Hercegovine = Thomas Hobbes and
influence of his philosophy on sovereignty of Bosnia and Herzegovina / Elmida Burina. - Dostupno i na:
http://pregled.unsa.ba/new/images/stories/arhiva/2016/Pregled-2-2016.pdf. - Bibliografija: str. 155. - Sažetak ; Summary.
U: Pregled. - ISSN 0032-7271. - God. 57, br. 2 (maj-august 2016), str. 143-155.
1 Hobbes T. :
321.011(497.6)
Thomas Hobbes je svojom filozofijom razvio materijalistu kao i vrlo pesimističnu filozofiju koja nije pronašla svoje mjesto u njegovom
vremenu, ali je kasnije imala kontinuirani utjecaj na zapadne političke misli. Njegov "Leviathan" predstavlja sumornu sliku ljudskih bića u
prirodnom stanju, gdje je život "gadan, brutalan i kratak", a strah od nasilne smrti je glavni motiv koji potiče ljude da stvaraju državu i
predaju svoja prirodna prava apsolutnom autoritetu suverena. Rezultatima istraživanja ovog članka nastojala se afirmirati svjesnost o
postojanju i shvatanju Hobbesove filozofije, njegove vizije suverena te utjecaja međunarodnog Leviathana na Bosnu i Hercegovinu. U članku
su detaljno izložena najvažnija obilježja Hobbesove percepcije autoriteta i teorije upravljanja, prezentirani su njegovi argumenti za
postojanje apsolutnog suverena, ukratko je istražen međunarodni Leviathan i njegov utjecaj na suverenitet Bosne i Hercegovine. Također, u
članku je predstavljena trenutna situacija Bosne i Hercegovine kao primjer čovječanstva u Hobbesovom stanju prirode, gdje stanovnici Bosne
i Hercegovine proživljavaju nenasilni rat i žive u strahu od mogućeg oružanog sukoba.
Thomas Hobbes with his philosophy created materialist as well as very pessimistic philosophical approach which didn't find its place
in that time, but later on had a continuous influence on western political thoughts. His Leviathan portrays gloomy picture of human beings
in their natural state where the life is "nasty, brutal, and short", and a fear of violent death is the main incentive that drives people
to create a state and surrender their natural rights to an absolute authority of sovereign. Primary mission in researching this article has
been to raise awareness about existence and comprehension of Hobbes's philosophy, his vision of sovereign, along with sway of international
Leviathan on Bosnia and Herzegovina. The most important concepts of Hobbes's perception of authority and theory of governing are presented
in this article, as well as his arguments for existence of absolute sovereign. In short, there is an analysis of international Leviathan
and its influence 144 on sovereignty of Bosnia and Herzegovina. Also, the article presents the current situation of Bosnia and Herzegovina
as a prime example of humanity in Hobbes state of nature where the citizens of Bosnia and Herzegovina are experiencing nonviolent war and
continue to live in fear of another arms conflict.
COBISS.BH-ID
512413133
BHP 43
ČAČINOVIČ-Puhovski, Nadežda
Ja nisam svoj mozak --- / Nadežda Čačinovič. - Dostupno i na: http://www.zesveske.ba/24_16/2416_1_3.htm. - Bibliografija i bilješke uz tekst.
U: Zeničke sveske. - ISSN 1840-0868. - Br. 24 (2016), str. 82-86.
14(049.32)
COBISS.BH-ID
26065414
BHP 44
DOLAR, Mladen
Sedma varijacija : funta mesa i kći / Mladen Dolar. - Dostupno i na: http://www.zesveske.ba/24_16/2416_2_5.htm. - Bibliografija i bilješke uz tekst.
U: Zeničke sveske. - ISSN 1840-0868. - Br. 24 (2016), str. 193-207.
179.8:159.964.2
159.964.2
COBISS.BH-ID
26069510
BHP 45
DRAŠKOVIĆ, Radoslav
Dugo putovanje iz pećine / Radoslav Drašković. - Dostupno i na: http://www.zesveske.ba/24_16/2416_2_3.htm. - Bibliografija i bilješke uz tekst.
U: Zeničke sveske. - ISSN 1840-0868. - Br. 24 (2016), str. 154-186.
1(091)
COBISS.BH-ID
26068998
BHP 46
GAVRIĆ, Aida
Žensko tijelo - samoodrživi reproduktivni stroj s novim imperativom / Aida Gavrić. - Portret. - Dostupno i
na:
http://sveske.ba/files/brojevi/Sarajevske%20sveske%2049-50.pdf. - Bibliografija i bilješke uz tekst.
U: Sarajevske sveske. - ISSN 1512-8539. - No. 49/50 (2016), str. 121-126.
141.72
COBISS.BH-ID
26014726
BHP 47
GRŽINIĆ, Marina
Sva tela / Marina Gržinić ; prijevod sa engleskog Slavica Miletić. - Portret. - Dostupno i na: http://sveske.ba/files/brojevi/Sarajevske%20sveske%2049-50.pdf.
- Bibliografija i bilješke uz tekst.
U: Sarajevske sveske. - ISSN 1512-8539. - No. 49/50 (2016), str. 63-72.
130.2:316.647.82(4)
316.647.82(4)
COBISS.BH-ID
26008582
BHP 48
HÖFFE, Otfried
Kritička filozofija duha : transcendentalna psihologija / Otfried Höffe ; [preveo s njemačkog jezika Kenan
Šljivo]. - Dostupno i na:
https://ziink.files.wordpress.com/2008/08/sophos-no-9.pdf. - Bibliografija i bilješke uz tekst.
U: Sophos. - ISSN 1840-3859. - Br. 9 (2016), str. 221-239.
165 Kant I.
COBISS.BH-ID
9578777
BHP 49
JAŠAREVIĆ, Merima
Teorijska promišljanja kulture i umjetnosti kao postmodernističke = Theoretical rethinking of culture and
arts in postmodernist terms / Merima Jašarević. - Dostupno i na:
http://pregled.unsa.ba/new/images/stories/arhiva/2016/Pregled-2-2016.pdf. - Bibliografija i bilješke uz tekst. - Bibliografija: str.
75. - Sažetak ; Summary.
U: Pregled. - ISSN 0032-7271. - God. 57, br. 2 (maj-august 2016), str. 55-75.
141.78+008"19"
Postmodernom nazivamo umjetnost i kulturu koja nastaje odbacivanjem, kritikom ili korekcijom moderne umjetnosti i kulture. Historiju
umjetnosti 20. stoljeća možemo podijeliti na dvije "strane": jedna je apstraktno slikarstvo, a druga readymade (kroz dadu, nadrealizam,
fluxus, neodadu, pop-art, minimalističku umjetnost i konceptualnu). Tretirati vrijednost ili značenje umjetničkog djela, također, može ići
preko dva pravca: prvi - relativistički (promatrati ga preko konteksta kulture), drugi - realistički (kako vanjska nužnost stvara subjekt a
i umjetnost). Gubitak svih kriterija, eklekticizam kao tačka suvremene kulture: reggae muzika i svjetski poznati brend brze hrane
McDonalds; usmrćivanje iluzije svijeta u korist jednog apsolutno realnog svijeta jeste, u pravom smislu riječi, simulacija. Za samu
umjetnost bolje je da je elitna, da je subverzivna, da je provokativna i da radi u domeni specijaliziranosti. Veoma je važan odnos
umjetnost - kultura, što, nažalost za naše područje bivših jugoslavenskih zemalja, i nije slučaj. U 20. stoljeću umjetnici inspiraciju crpe
upravo iz suštine ljudskog postojanja - traganja za samopotvrđivanjem, gradeći jedan novi svijet koji na vrlo smisaon način priča o
stvarnosti.
The arts and culture developed by rejecting, criticizing or correcting the modern arts and culture is called postmodern. The 20th
century's art history can be divided in two "sides" - abstract art at one side and ready-made (via dada, surrealism, fluxus, neo-dada, pop
art, minimalism and conceptual arts) at the other. To work with value or meaning of an artwork it implies taking two directions -
relativist (treat it through the prism of cultural context) or realistic (how exterior necessity creates the subject and arts). The loss of
all criteria, eclecticism as a pivot of contemporary culture: reggae music and a world-renowned fast food brand - McDonald's; killing the
illusion of the world in favor of absolutely real world is in the true sense of the word simulation. For the very purpose of art, it is
better for it to be elitist - subversive, provocative and to operate in the field of expertise. The art-culture relationship is very
important, which unfortunately for our area, the former Yugoslav countries, is not so. The 20th century artists draw inspiration precisely
from the nature of human existence - the search for self, by building a new world that in a very meaningful way narrates of reality.
COBISS.BH-ID
25440518
BHP 50
KALUĐEROVIĆ, Željko
Aristotel kao istoričar filozofije / Željko Kaluđerović. - Dostupno i na: http://www.zesveske.ba/23_16/2316_4_3.htm. - Bibliografija i bilješke uz tekst.
U: Zeničke sveske. - ISSN 1840-0868. - Br. 23 (2016), str. 341-356.
1 Aristoteles
COBISS.BH-ID
26063622
BHP 51
KOMEL, Mirt
Ljudsko meso - cru ou cuit? : estetsko-kulinarske dimenzije ljudskog trupla / Mirt Komel ; prevela sa
slovenačkog Ana Ristović. - Portret. - Dostupno i na:
http://sveske.ba/files/brojevi/Sarajevske%20sveske%2049-50.pdf. - Izv. stv. nasl.: "Človeško meso - cru ou cuit?": estetsko-kulinarične
dimenzije človeškega trupla. - Bibliografija i bilješke uz tekst.
U: Sarajevske sveske. - ISSN 1512-8539. - No. 49/50 (2016), str. 73-78.
141.319.8
1:392.89
COBISS.BH-ID
26009606
BHP 52
KOPIĆ, Mario
Put do smrti Boga / Mario Kopić. - Dostupno i na:
http://www.zesveske.ba/24_16/2416_1_4.htm. - Bibliografija i bilješke uz tekst.
U: Zeničke sveske. - ISSN 1840-0868. - Br. 24 (2016), str. 87-103.
141.4
COBISS.BH-ID
26065670
BHP 53
KRCIĆ, Šefket
Odlazak posljednjeg mislioca filozofskog sistema : in memoriam : prof. dr. Slobodan Tomović = Leaving the
last thinkers philosophical system : in memoriam : Prof. Dr. Slobodan Tomović / Šefket Krcić. - Dostupno i na:
http://pregled.unsa.ba/new/images/stories/arhiva/2016/PREGLED_3_2016.pdf. - Bibliografija i bilješke uz tekst. - Sažetak ; Summary.
U: Pregled. - ISSN 0032-7271. - God. 57, br. 3 (septembar-decembar 2016), str. 233-261.
1 Tomović S. (092)
929 Tomović S.
Autor u ovom radu oprašta se od svog profesora i prijatelja, dr. S. Tomovića (1929-2016) na taj način što analizira njegove ključne
dimenzije pogleda na svijet, posebno fokusirajući se na ključne, analitičke originalne metafizičke i filozofske hipoteze i njegovo životno
djelo. Pored Uvodnog i Završnog slova, u ovom radu se razmatraju sljedeća pitanja od značaja za tumačenje Tomovićeve jedinstvene i
originalne slike svijeta. To su: Filozof i pisac sadržajne biografije, Autor impozantne bibliografije, Filozofski kosmos promišljen idejama
iz studentskih dana. Zatim, centralno mjesto predstavlja interpretacija: Tri originalne Tomovićeve filozofske hipoteze o odgonetanju smisla
i nastanka čovjekove sudbine i življenja (1. "Sami smo u svemiru", 2. "Bog je stvorio život", 3. "Filozofija vremena"); Životno djelo -
"6500 vrijednosnih filozofskih sudova", Drame kao kopča između filozofije, historije i literature, U fokusu filozofije svijeta, Tomović kao
profesor i pedagog, Mjesto Tomovića u crnogorskoj filozofiji i misli južnoslavenskih naroda. Tomovićeva filozofijska i knjiţevna duhovnost
krasila je kritičko umjetničko nadahnuće, razboritost i etička uspravnost u vremenu. Ovo je prva cjelovitija rasprava o Tomovićevom
filozofskom sistemu mišljenja.
In this paper, the author bids farewell to his teacher and friend Dr. S. Tomović (1929-2016) in a way of giving the analysis of his
key world views, particularly placing the focus on key analytical, original metaphysical philosophical hypotheses and his magnus opus. In
addition to the introductory and final letters, this paper discusses the following issues important for interpreting Tomović's unique and
original depiction of the world. These are: The Philosopher and Author of a Meaningful Biography, Author of an Impressive Bibliography,
Philosophical Universe Reasoned from Student Time Ideas. Then, a central position in the study is the following interpretation: The three
original Tomović's philosophical hypotheses about deciphering the meaning and the formation of man's fate and life (1. "We are alone in the
universe" 2. "God created life", 3. "Philosophy of Time"); Lifetime Achievement - "6500 Value Judgements of Philosophy"; drama as the
bridge between philosophy, history and literature, Philosophy in the focus of the world, Tomović as a teacher and educator; the position of
Tomović in Montenegrin philosophy and Southern Slavic people's thought. Tomović's philosophical and literary spirituality, adorned critical
artistic inspiration, common sense and ethical uprightness in time. This is the first more complete discussion of Tomović's philosophical
system of thought.
COBISS.BH-ID
25498886
BHP 54
MUHAMMAD´NIZHÂD Âlî Zamînî, Yûsuf
Analiza pozicije racia kroz komparaciju sa pozicijom ljubavi i vjerovanja u djelima Attara Nišaburija /
Jousaf Mohammadnežad Ali Zamini ; [s perzijskog prevela Mubina Moker]. - Dostupno i na: http://www.ibn-sina.net/images/pdf/znakovi/70-71/069-88.pdf. -
Bibliografija i bilješke uz tekst. - Bibliografija: str. 87-88. - Sažetak ; Summary.
U: Znakovi vremena. - ISSN 1512-5416. - God. 18, br. 70/71 (zima 2015-proljeće 2016), str. 69-88.
141.2
Sučeljavanje racia s jedne strane i ljubavi i vjerovanja s druge u djelima Attara Nišaburija seže do temeljnih rasprava o
konfrontiranju racia i duše odnosno gnoze, filozofije i teologije čije su brojne refleksije zamjetljive u različitim
intelektualno-kulturnim sferama Irana, napose i u perzijskoj poeziji i prozi. To je izraženo u tolikoj mjeri da bi se moglo kazati kako je
perzijska književnost budući pod utjecajem razlika u "saznajno-spoznajnim" stajalištima filozofa, teologa i gnostika uvijek bila poprištem
sukoba bez kraja između racia i srca. Razloge za ovo treba tražiti u činjenici da u Iranu kao uostalom i u drugim intelektualno-kulturnim
miljeima na jednoj strani imamo filozofe, logičare i teologe koji su smatrali kako se do "saznanja" može doći jedino sticanjem znanja uz
osiguranje određenih preduvjeta. Oni su žestoko podržavali "autentičnost racia" smatrajući ga najjačim i najpozvanijim sredstvom u
dosezanju spoznaje. S druge strane postojali su gnostici i sufije koji su vjerovali u nemogućnost "spoznaje" posredstvom stečenog znanja,
racia i filozofije i svega što je u vezi s njima. Po njima "spoznaja" je plod izravnog osvjedočenja i uprisutnjenog znanja. Na temelju ovog
svjetopogleda "spoznaja" je rezultat "otkrovenja" i "istraživanja" više negoli je proizvod "sticanja" i "izučavanja". Stoga se spoznavati
može samo i jedino srcem. Kada ogledalo srca postane uglačano u njemu se očituje zbiljska ljubav. Ova potonja skupina kritizirala je i
obezvređivala racio u poređenju s ljubavlju i vjerovanjem i uvijek je bila u nesuglasju s filozofima i teolozima. Za njih je kao i za
Attara racio "svojeglav", "slabašan", "manjkav", "bezbrižan", "koristoljubiv", "zastor duše", "trabunjavac" i "maglovit" premda su mu u
poređenju s osjetilima, nagađanjima i neznanjem priznavali dostatnost i potpunost. Ovim radom nastojat ćemo predočiti cjelovitu sliku i
analizu pozicije racia komparirajući je sa pozicijom ljubavi i vjerovanja a kroz prizmu poetskih djela šejha Attara Nišaburija.
Confrontation of ratio on one side and love and faith on the other in the works of Attar of Nishapur goes back to the fundamental
debate on the confrontation of ratio and soul or gnosis, philosophy and theology whose numerous reflections are discernible in different
intellectual and cultural spheres of Iran, especially in the Persian poetry and prose. This is reflected to an extent that it could be
stated that the Persian literature as influenced by differences in "cognitive" attitudes of philosophers, theologians and Gnostics has
always been the scene of a never-ending conflict between ratio and heart. The reasons for this should be sought in the fact that in Iran,
as well as in other intellectual- cultural contexts, on one side we have philosophers, logicians and theologians who believed that
"cognition" can be reached only by gaining knowledge while ensuring certain conditions. They strongly supported the "authenticity of ratio"
considering it the strongest and most competent asset to reach cognition. On the other side there were the Gnostics and Sufis who believed
in the impossibility of "cognition" gained through acquired knowledge, ratio and philosophy and through everything related to them.
According to them, "cognition" is the result of direct conviction and of knowledge made present. Based on this worldview, "cognition" is
the result of "revelation" and "research" more than it is a product of "acquisition" and "studying". Therefore, it is possible to cognize
only with the heart. When the mirror of the heart becomes polished, it reflects genuine love. The latter group criticized and devaluated
ratio compared to love and faith and had always been in conflict with the philosophers and theologians. In their opinion, as well as in
Attar's, ratio is "obstinate", "weak", "flawed", "carefree", "mercenary", "the curtain of the soul", a "driveller" and "hazy". Nevertheless,
compared to senses, speculations and ignorance, ratio has been acknowledged with adequacy and completeness. With this work, we will try to
present a comprehensive picture and analysis of the position of ratio comparing it with the position of love and faith through the prism of
poetic works of Attar of Nishapur.
COBISS.BH-ID
26072582
BHP 55
ÖZTÜRK, Mehmet Cemal
Sokollu Mehmed Paşa'nin Şeyhi Nureddinzâde Mustafa Muslîhuddîn'nin Tekkesi ve Eserleri / Mehmet Cemal
Öztürk. - Dostupno i na:
http://www.ois.unsa.ba/index.php/bs/publikacije/pof. - Bibliografija i bilješke uz tekst. - Bibliografija: str. 96-97. - Sažetak ;
Summary.
U: Prilozi za orijentalnu filologiju. - ISSN 0555-1153. - Vol. 66 (2016), str. 83-97.
141.336:929 Nureddinzâde M.
929 Nureddinzâde M.
908/1502'de Filibe'de doğdu. İlim tahsilinden sonra Halvetî-Cemâlî ricâlinden, Sofyalì Bâlî Efendi'ye intisâb ederek halîfesi oldu.
Bir müddet Tatarpazacìğì'nda vaaz ve irşadda bulunduktan sonra İstanbul'a gelerek Küçükayasofya Camii zaviyesinde uzun yìllar şeyhlik etti.
Onun meclislerine talebelik ve muidlik yìllarìnda Aziz Mahmud Hüdâyî de katìlmìştìr. Müntesip ve muhipleri arasìnda başta Padişah Kanuni
Sultan Süleyman ve sadrazamì Sokollu Mehmed Paşa olmak üzere birçok mühim zatìn bulunduğu nakledilmektedir. Kanûnî Sultan Süleyman'ìn
Zigetvar seferi için karar vermesinde Şeyh Nûreddinzâde etkili olmuş ve Nûreddinzâde 1566'daki Zigetvar seferine ordu şeyhi olarak
katìlmìştìr. Vefat eden padişahìn nâşìnì İstanbul'a Vezir Ahmed Paşa, Mîrâhur Ferhat Ağa ile birlikte Nûreddinzâde ve dervişleri
getirmiştir. Zigetvar'da pâdişahìn iç organlarìnìn gömüldüğü yerde yaptìrìlan türbe ve zâviyede Nûreddinzâde'nin halifelerinden Bosnalì Ali
Dede türbedar olmuştur. Sadrazam Sokollu Mehmed Paşa İstanbul Kadìrga'da Mimar Sinan'a inşa ettirdiği, cami, medrese, sìbyan mektebi, tekke
ve hazireden oluşan külliyesinde Şeyh Nûreddinzâde için de bir tekke yaptìrmìştìr. Ancak tekke tamamlanmadan Nûreddinzâde vefat etmiş,
yerine pîrdeşi Kurd Mehmed Efendi tayin edilmiştir. Tekkede Halvetî-Cemâlî, Celvetî ve Halvetî-Şabanî şeyhleri şeyhlik yapmìştìr. Tekke ile
cami arasìndaki hazirede ise tekke postnişinlerinin aile fertleri ve Sokollu Mehmet Paşa'nìn aile fertleri gömülmüştür. 981/1574 tarihinde
vefat eden Nûreddinzâde, Edirnekapì dìşìnda Şehidlikte, Sìr Tekke denilen yere defnedilmiştir. 1579'da şehid edilen Sokollu Mehmed Paşa da
Eyüp Sultan'daki türbesine gömülmüştür. Türbede Sokollu Mehmet Paşa'dan başka Sokollu Hasan Paşa (1604), Sokolluzade İbrahim Paşa (1621),
Sokolluzade Mustafa Bey, Sokollu Mehmet Paşa'nìn kìzì Safiye Hanìm Sultan (1562), Sokollu Mehmet Paşa'nìn oğlu Sultanzade Pir Mehmet Bey,
Ali Bey (1567), gibi aile fertlerinden on kişi gömülüdür.
Born in 908/1502 in Plovdiv (Filibe). Following formal education, he joined the Halwati-Jamaili sheikh Bali from Sofia, and became his
khalif. After spending some time in Pazardžik (Tatarpazarcik) as a preacher (vaiz) and a Sufi teacher (murshid), he moved to Istanbul and
spent a number of years as the sheikh of a zawia in the Küçükayasofya mosque complex. His congregation was also attended by Aziz Mahmud
Hüdâyî, while was a student and a perfect of the madrasa. There is information that his followers and supporters included numerous
prominent individuals such as the Sultan, Suleiman the Lawgiver, and his Grand Vizier Mehmed Pasha Sokolović. Sheikh Nûreddinzâde
influenced Suleiman the Lawgiver in his decision to organise a campaign against Sigetvar, so that in 1566 he joined the Sigetvar campaign
as the military sheikh. Along with Vizier Ahmed Pasha and the principal stable master of the court (mîrâhur) Ferhata Ağa, Nûreddinzâde and
his dervishes transported the deceased sultan's body back to Istanbul. In the turbe and the zawia erected in Sigetvar, at the place where
the sultan's internal organs were buried, Ali Dede Bošnjak, one of Nûreddinzâde's caliphs, was appointed turbedar. A tekke for Nûreddinzâde
was built in the complex that comprised a mosque, a madrasa, a school, a tekke and a cemetery, built at Kadìrga, Istanbul, by Mimar Sinan,
commissioned by the Grand Vizier Mehmed Pasha Sokolović. However, Nûreddinzâde died before the tekke was completed, and Kurd Mehmed-
Effendi, from the same tasawwuf school, was appointed instead. Sheikhs from the Jamaili branch of the Halwati tariqat, as well as the
Jalveti tariqat and the Shabani branch of the Halwati tariqat served at the tekke. Family members of the sheiks and members of the
Sokolović family were buried at the cemetery between the tekke and the mosque. Nûreddinzâde died in 981/1574 and was buried at the martyrs'
cemetery just outside Edirnekapì, at a place called Sìr Tekke. Mehmed Pasha Sokolović died a martyr in 1579 and was buried at his turbe at
Eyüp Sultan. Along with him, a total of ten members of his family were buried at this cemetery: Hasan Pasha Sokolović (1604) Ibrahim Pasha
Sokolović, Mustafa Bey Sokolović, Mehmed Pasha's daughter Safiye-hanum Sultan (Safiye Hanìm Sultan; 1562), his son Sultanzade Pir Mehmed
Bey, and Ali Bey (1567).
COBISS.BH-ID
26084614
BHP 56
PAIĆ, Žarko
Zagonetka nadolazećeg događaja : između vjere i tehno-znanosti (Heidegger i Deleuze) / Žarko Paić. -
Dostupno i na: http://www.zesveske.ba/24_16/2416_1_2.htm. - Bibliografija i
bilješke uz tekst.
U: Zeničke sveske. - ISSN 1840-0868. - Br. 24 (2016), str. 50-81.
1 Heidegger M.
1 Deleuze G.
111
2-1
COBISS.BH-ID
26065158
BHP 57
RICOEUR, Paul
Ljubav i pravda / Paul Ricoeur ; [s francuskog preveo Mario Kopić]. - Dostupno i na: https://www.ceeol.com/search/viewpdf?id=418695. - Bibliografija i bilješke uz
tekst.
U: Zeničke sveske. - ISSN 1840-0868. - Br. 23 (2016), str. 170-188.
177.61:801.73
COBISS.BH-ID
26061062
BHP 58
ŠEVO, Ivan
Vizija svijeta u filozofiji Meistera Eckharta / Ivan Ševo. - Dostupno i na: http://hum.ff.sve-mo.ba/wp-content/Hum/Humdec2016_143_164.pdf. -
Bibliografija i bilješke uz tekst. - Bibliografija: str. 162. - Sažetak ; Summary.
U: Hum. - ISSN 1840-233X. - Vol. 11, no. 16 (2016), str. 143-164.
141.33
248.2
Pitanjem Boga bavili su se mnogi ljudi, kao i cjelokupna povijest religija i filozofija. Tu se susreću brojne teškoće u razumijevanju
pitanja Boga. Svakako, velikim je duhovima čovječanstva, kako na Istoku tako i na Zapadu, bilo prihvatljivo promišljanje da Boga nije
moguće pojmiti niti dokraja izreći nikakvim pojmom i iskazom, odnosno definirati nikakvom definicijom. Dakle, Bog je za čovjeka svih
vremena jednostavno onaj nepojmljivi, neizrecivi, onaj koga nije moguće definirati. Bog nadilazi svijet i čovjeka i ujedno ih na svoj
božanski način prožima. On prebiva u svijetu, obuhvaća ga, a ipak s njime ne može biti identičan. Meister Eckhart (1260. - 1327.), učeni
teolog i vodeći mislilac njemačkoga misticizma, jedan je od prvih koji su, nezadovoljni i starim i modernim putom pristupa pitanju Boga,
potražili treći nutarnji put. Nama je, dakako, jako zanimljivo kako je on opisao i analizirao razlike između načina postojanja zasnovanih
na imanju i na bivstvovanju (imati i biti). Riječ je o mističnome promišljanju usmjerenom više prema iskrenom iznošenju svoga dubokoga
iskustva nego prema izgradnji izvornoga sustava. Doista, u Eckhartovim je promišljanjima središnja postavka kako se ljudi prvo moraju
osloboditi svake žudnje, zatim svake pohlepe za imovinom i ujedno svake strukture imanja jer su sve etičke norme ukorijenjene u etici
bivstvovanja, dijeljenja i solidarnosti. Naime, njegov je radikalni zahtjev za potpunim odustajanjem od orijentacije prema imanju, odnosno
zalaganje za posvemašnju neovisnost, kao i zahtjev za društvenom djelatnošću u duhu ljubavi prema bližnjem i ljudske solidarnosti. Svoje
stavove on gradi na čvrstome temelju, na Isusu Kristu, koji je za Eckharta junak ljubavi, junak bez moći, koji nije primjenjivao silu, koji
nije htio vladati, koji nije htio ništa imati. Bio je junak bivanja, davanja i dijeljenja. U ovome je radu autor pokušao, koliko je moguće,
precizno predstaviti cjelokupno djelo Meistera Eckharta koje, po snazi duhovnoga izraza i socio-religioznoga utjecaja, spada u red
najizvornijih dokumenata mistike i mističke teologije unutar "zapadnjačkoga" konteksta. Podsjećamo, Eckhart je živio i djelovao na
prijelazu iz 13. u 14. stoljeće, a to bijaše i u društvenome i u duhovnome pogledu izuzetno burno vrijeme koje je uslijedilo odmah nakon
zlatnoga doba skolastike; to je vrijeme izgradnje velikih filozofsko-teoloških sustava, pa je moderni put, kojim je išao velik broj
tadašnjih mladih mislilaca, nailazio na ogromne otpore i osporavanja.
Many people have dealt with the question of God, as have the entire history of religion and philosophy. Numerous difficulties arise
while trying to understand this question. Surely, for great minds of mankind, in the East as well in the West, it was an acceptable thought
that God could not be conceived or expressed by no concept or utterance, i.e. defined by no definition. Therefore, God is for a human of
all times simply the inconceivable, the unutterable, and the indefinable one. God goes beyond the world and human, but at the same time
penetrates them in a divine way. He abides in the world, encompasses it, and yet cannot be identical with it. Meister Eckhart (1260-1327),
an erudite theologist and a leading thinker of the German mysticism is one of the first, unsatisfied with the old as well as with the
modern ways of approaching the question of God, who sought out to find an inner third way. The way in which he described and analysed the
differences between the ways of existence based on having and on being (to have and to be) is very interesting for us. It is a mystical
deliberation that is directed more towards a truthful production of his deep experience than towards building an original system. Indeed,
in Eckhart's thinking the central thesis is that men firstly need to be free of any desire, then of avarice together with any structure of
having as all ethic norms are rooted in the ethics of being, sharing and solidarity. In fact, his radical demand is to completely give up
the orientation toward having, i.e. to advocate all-encompassing innocence, as well as the demand for social action in the spirit of love
to our neighbours and human solidarity. He builds his attitudes on a firm ground - Jesus Christ, who for Eckhart is the hero of love, the
hero without power, who did not apply force, who did not want to rule, who did not want to have anything. He was a hero of being, giving
and sharing. In this paper the author has tried, as much as possible, to precisely represent the work of Meister Eckhart in its entirety,
which, by the strength of its spiritual expression and socio-religious influence, is one of the most original documents of mysticism and
mystic theology within the "western" context. To recall, Eckhart lived and worked in the transition of 13th and 14th century, and that was
socially and spiritually speaking a very turbulent time that followed after the golden age of scholasticism; that was the time of creating
great philosophical and theological systems, and so the modern way, which was threaded by many young thinkers of the time, came across
tremendous resistance and opposition.
COBISS.BH-ID
25394182
BHP 59
ŽIŽEK, Slavoj
Posthumano, transhumano, inhumano / Slavoj Žižek ; [s engleskog jezika prevela Venita Popović]. - Dostupno
i na: https://www.ceeol.com/search/journal-detail?id=538. - Bibliografija
i bilješke uz tekst.
U: Zeničke sveske. - ISSN 1840-0868. - Br. 24 (2016), str. 31-49.
141.319.8
COBISS.BH-ID
26064390